A neo doowop korszak (1960-1963)

Technikai újdonságok

OldiesEgy technikai újdonság adott második esélyt a doo-wop zenének. Megjelentek a 33-as fordulatú (LP) lemezek, kitúrva helyükről a 45-ös fordulatú kislemezeket és megásva a 78-as lemezek sírját. Kisebb lemezcégek elkezdtek kiadni lemezösszeállításokat (compilation) a klasszikus doo-wop korszak legjobb lemezeiből, melyek még a gyorsan avuló 78-as vagy 45-ös kislemezeken jelentek meg. Art Laboe híressé vált „Oldies But Goodies” lemezsorozata leporolta a port sok, korábban ismert zenéről, s népszerűbbé váltak, mint kezdeti kibocsátásukkor az ötvenes években, például „In The Still Of The Night”, „Earth Angel”, „Tonight, Tonight” és „Heaven And Paradise”.

A Times Square lemezbolt

Ezeket az összeállítás albumokat nem csupán azok a felnőttek vették, akik abban a korszakban éltek, hanem a fiatalaok is. Így kezdődött a fiatal barát doo-wop zene visszatérése. Irving „Slim” Rose, a new yorki Times Square lemezbolt (42. utcai metrómegálló épületében) elkezdte a klasszikus doo-wop számokat újra kiadni kis lemeztársaságok címkéin. A lemezgyűjtők körében kultikus sikere lett ezeknek a lemezeknek. A legtöbb tinédzser, akik New Yorkban nőttek fel a 60-as évek elején, jól emlékszik a Times Square Records-ra. Az egyik visszaemlékező mondja : „A Times Square Records-hoz főként 1962-1963 környékén jártam. Ha beléptél a boltba, a lemezek a szemközti falon voltak. Többnyire előre tudtam, hogy mit szeretnék, a listámatTimes Square records a rádió műsorok alapján állítottam össze. Sosem volt több pénzem, mint 10 – 20 dollár, igyekeztem 1 dolláros lemezeket igyekeztem venni. Sokszor sikerült nagyszerű anyagokat venni. … Slim nagyon jó volt kamu hírek terjesztésében is. Amikor elkezdte a rádióban a Larks együttes „My Reverie” számát promotálni, azt terjesztette, hogy ez egy 1949-es szám. Ez természetesen felkeltette mindenkinek a kíváncsiságát, hogy egy „ősrégi”lemezhez juthatunk. Pár évvel később tudtam meg, hogy a szám igazában 1951-ben jelent meg. Ez nem változtatott semmit sem, ma is ott van a kedvenceim között.” (http://www.timessquarerecords.org/OwnWords.htm) A nehezen elérhető lemezritkaságok újrakiadásával és ismert együttesek eddig kiadatlan számainak a forgalmazásával, Slim sokat segített a doo-wop újjáélesztésén.

Új DJ generáció

Murray KEz idő tájt tűnt fel a DJ személyiségek második generációja (Murray „K” Kaufman, Alan Fredericks és „Cousin” Bruce Morrow) az éterben, akik megismertették a tinédzserek következő generációját a doo-wop muzsikával. Noha a játszott zene egy része az 50-es évekből származott, a hatvanas évek elején kezdett kialakulni a doo-wop egy kissé más változata. Ezt az un. „neo-doo-wop”- ot olyan együttesek játszották mint a Marcels, az Earls, a Tokens, az Angels és a Chiffons.

A doo-wop zene változásai

A neo-doo-wop megőrizte a klasszikus doo-wop sok stílus elemét, másokat megváltoztatott. A dallamvonal egyszerű volt, a dalok változatlanul az ártatlan szerelemről szóltak. De, ahogy a lemez producerek igyekeztek olyan elemeket találni, ami felkelti a hallgatók érdeklődését, több doo-wop elemet túlhangsúlyoztak. Egyre több hangutánzó refrén jelent meg a dalokban, a dalokban fontos szerepet játszottak. A basszus gyakran a szóló szerepet töltötte be. Megnőtt a falsetto éneklés súlya és a hangszeres kíséret.

A klasszikus korszakhoz hasonlóan, itt is kezdtek alirányzatok kialakulni. A White Group Sound, amely a klasszikus doo-wopban jött létre, sikerrel folytatódott és fontos szerepet játszott a slágerlistákon. Az un. „distaff doo-wop”, a női együttesek által énekelt doo-wop már 1957 tájékán megjelent a Chantels és a Bobetts szereplésével, de a 60-as évekig nem kapott fontosabb szerepet.

Tehetséges és kreatív dalszerzők sora jelent meg, például Carole King és Gerry Gofin, Jeff Barry és Ellie Greenwich, Barry Mann és CynthiaRandy & The Rainbows Weil, fiatal producer volt Phil Spector – az ő szerzeményeik és lemezeik már nem a spontenaitást tükrözték, hanem a hanglemezgyártó cégek által előírt technikákat és módszereket. A korszak együttesei (Chiffons, Crystals, Ronettes és Randy & the Rainbows ) elfogadták a producerek utasításai, ellentétben az 50-es évek együtteseivel, akik úgy vették fel a daloklat, ahogy voltak. Ennek eredményeként bonyolultabb melódiák, tartalmasabb szövegek és bonyolultabb hangszerelésű lemezek kerültek fel a listákra. Emeljünk ki néhányat a jobbak közül: „Picture In My Wallett” – Darryl & the Oxfords, „Denise” és a „Why Do Kids Grow Up” – Randy & the Rainbows és a Tokens két nagy slágere „The Lion Sleeps Tonight” és a „Tonight I Fell In Love”.

A vég kezdete

A sors furcsa fintora, hogy a neo-doo-wop magában hordozta a vesztét. A doo-wop tipikus elemeinek a túlhangsúlyozásával (hangutánzó refrén, falsetto, basszus) néhány lemez már nevetséges volt a stílusra nézve. Olyan utánzatoknak, mint a Rivingstons „Papa-Oom-Mow-Mow”, a Trashmen „Surfer Bird” és a Johnny Cymbal „Mr.Bassman” már nem sok köze volt az igazi doo-wophoz. Személyes megjegyzés. A Cseke László teenager Party egyik sztárja aolt a Trashmen Surfer Bird száma, olyan sokat kérték, hogy alemez elkopott és több példányt kellett rendelni belőle.

A kor zenéjében új elemek jelentek meg, így a doo-wop állandó jellegezettségei, a hangutánzó refrén, a basszus és a falsetto feloldódott az egyre erősödő pop és soul zenében, elveszítette jellegzetességét. Így született meg a Duprees és a Chimes pop-doo-wopja, a Motown és a soul hangzás. Látjuk, hogy a Four Seasons úgy lett sikeres a falsettoval és a vokállal, hogy nem alkalmazta a hangutánzó refrént és a kiemelt basszust.

1962 táján már kezdett csökkenni a doo-wop felvételek száma. Olyan hangszerek (szóló- és basszgitár) jelentek meg, melyek helyettesítették a falsettót és a basszust. Az a capella kórust felváltotta a szóló énekest kísérő vokál, eltűnt a hangutánzó refrén.