A doo-wop zene története

Klasszikus doowop - Italo szakasz

A klasszikus doo-wop zene korszakai

A klasszikus doo-wop
Iskolás fiúk doo-wop
Gang doo-wop
Italo doo-wop
Pop doo-wop


1958 előtt a doo-wop zenészek 90%-a afro-amerikai volt. 1958-ra ez megváltozott, sorra alakultak a fehér tagokból álló zenekarok,The Clovers módosult a zenei hangzás is és a White Group Soul (WGS) alkotta a korszak harmadik alkategóriáját. Egy másik részben, a „Fodrászüzletek népe”-ben bővebben foglalkozunk majd a fehér zenészekkel.

Bővült a megénekelt témák köre, a reménytelen vagy csalódott szerelmi történetek mellett kalandok, fantázia történeteket énekeltek meg: „Stranded In The Jungle” – Cadets, Rockin’ In The Jungle” – Eternals, „Love Potion #9” – Clovers. Mások lázadó témákat választottak, például a Coasters „Charlie Brown” vagy a „Yakety Yak” dala. Volt aki egy képregényhőst énekelt meg: „The Lone Teen Ranger” – Jerry Landis és együttese.

A korszak másik jellegezets terméke a „pszeudo-doo-wop”, ami, ahogy a név is utal rá, nem igazi doo-wop zene. A fogalmat azokra a felvételekre használjuk, ahol egy szólóénekes vagy duó énekel doo-wop stílusú dalt, de a felvételen nem szerepel énekegyüttes. Ilyen dalok: Rosie & the Originals „Angel Baby”, „Love You So” Ron Holden & the Thunderbirds vagy napjainkból Kenny Vance & the Planotones „Looking For An Echo” dala. Hiába szerepel a boritón együttes név, ezek valójában szólóénekes felvételek. Lesimult, doo-wop hangulatú és hangzású balladák. Más pszeudo doo-wop dalok,melyek márr nem is szerepeltetnek együttes nevet: „Confidental” –Sonny Knight vagy a „A Teeanage Prayer” – Gloria Mann. Néhány duó is jelentkezett ilyen dalokkal, ezeket nevezte el a közszáj „duo-wop”-nak: Marvin & Johnny, Johnny & Joe, Don & Juan.

The CoastersErre a korszakra jellemző szintén az olasz zenészek megjelenése a doo-wop zenében. Nagyon tehetséges, olasz származású zenészek sora szerepelt sikerrel. Ők is elsősorban a nagyvárosokból (New York: Bronx és Brooklyn) jöttek. A négerekhez hasonlóan az olaszok is nagyon vallásosak voltak. A templomok adtak teret első fellépéseiknek. Legsikeresebb képviselőik: Dion and the Belmonts „A Teenager in Love”(1958), a The Capris, The Elegants, Thy Mystics, The Duprees, Vito & The Salutations.

A korszak nagy slágerei: The Capris "There's a Moon Out Tonight" (1958; 1961), The Classics "Till Then" (1963), The Elegants "Little Star" (1958), and The Mystics "Hushabye" (1959).