A doo-wop zene története

Őstörténet - a 40-es évek

A doo-wop őstörténet szakaszai


1940 és 1946 között az énekegyüttesek stílusa pop, jazz, gospel, blues és ezek keveréke lehetett. Voltak fehér együttesek, amelyek aModernaires korszak valamelyik nagy big band zenekarához csapodtak, mint például a Modernaires a Glenn Miller Orchestra-hoz, a Pied Pipers pedig Tommy Dorsey’s Bandhez. Aztán voltak a fekete gospel együttese, mint a Soul Stirrers és a Pilgrim Travelers, akik abszolut ismeretlenek voltak a fehérek számára és nem jutottak be a listákra.

Deep River BoysTöbb együttes ekkor kezdte a pályáját: a Deep River Boys (gospel, pop, 1940), a Delta Rhytm Boys (pop – gospel, 1941), Four Vagabonds (pop-jazz, 1942). Ezek az együttesek komoly sikereket arattak, de az igazi innovációt még mindig a Mills brothers és az Ink Spots által bevezetett zenei elemek jelentették. A következő nagy lépést majd a Ravens jelenti.

Hogy áll a doo-wop 1946-ban? Noha számtalan eleme már megjelenik a korszak együtteseinek a zenéjében, nem beszélhetünk még a doo-wopról abban a formában, amit majd későbbi fejezeteinkben leírunk és definiálunk. A basszus már sokszor kiválik és elkülönül a háttér vokálból, a falsetto még nem lépett a szóló helyére, megjelenik a hangutánzó refrén, de sokszor hangszereket imitál. A doo-wop ballada egyszerű, jellegzetes ritmusa még nem jelent meg.


Ebben az időszakban terjed el a „rhytm and blues” fogalma, felváltva olyan korábbi elnevezéseket, mint „ebony”(ébenfekete), „sepia” és „race” (faji) amelyekkel a feketék által játszott zenét illették. A hivatalos pecsétet a Billboard rakta erre a fogalomra 1949-ben, amikor „R&B” cím alatt jelentette meg a „Race” listáját.