A doo-wop zene története

A klasszikus doowop zene (1955 - 1959)

A klasszikus doo-wop zene korszakai

A klasszikus doo-wop
Iskolás fiúk doo-wop
Gang doo-wop
Italo doo-wop
Pop doo-wop


Az ötvenes évek közepére a nagy ismert lemeztársaságok és a kis ismeretlen független kiadók lemezein egyre nőtt az énekegyüttesekOrioles száma, a szóló lemezek csökkentek. Ahogy a korai együttesek, mint például a Dominoes, a Four Buddies, az Orioles és a Clovers egyre nagyobb sikereket arattak, egyre több fiatal érezte, hogy az előrejutás nagy lehetősége a zene. Ezzel lehet pénzt keresni, kivívni a többiek elismerését és hódítani a lányoknál. Akinek csak egy kis tehetsége volt, bandát alapított, az együttesek száma robbanásszerűen megnőtt. Az énekesek nem voltak zeneileg képzettek, azt adták vissza, amit előző este az utcán vagy a rádióban hallottak. Énekükben háttérbe szorult a korábban népszerű jazz, a swing és a blues. 1954 és 55 körül kezdett kialakulni egy új, egy fiatalos hangzás, amit „klasszikus doo-wop”-nak hívunk.

A klasszikus doo-wopban a szólóénekes nem rendelkezik azzal a kifinomult és sima hanggal, mint a paleo doo-wop korszak énekesei. A tenor szerepét egyre több számban a falsetto szóló hang veszi át. Egyre gyakrabban a falsetto dominál a balladákban. A vokálból kilép a basszus és kiemelt szerepet kap. A kórus súlya erősödik sok dalban, szinte minden dalban megjelenik a halandzsa rigmus.

Az 1955 – 1959-es időszakban alakult együttesek többnyire tinédzserekből áll, dalaik témája az idealizált szerelem körül forog. A paleoCoasters korszak szuggesztív, időnként trágár dalszövegei eltűnnek. A korábbi nagy zenekarok, mint a Coasters, a Clovers és a Robins sztorizós lemezeket adnak ki, hogy fenntartsák az érdeklődést irántuk. Ekkor születtek az olyan nagy számok, mint a „Charlie Brown”, a „Love Potion #9” és a „Smoky Joe’s Cafe”.

A korszak dallamai egyszerűek volta, gyakran csak akkordból álltak. Népszerűek voltak lassú dalok, az un. „rockballadák”. A háttér ritmusa fontos szerepet kapott, a zenei kíséret nem volt domináns. Noha ilyen szűk volt az alkalmazható eszköztár, az együttesek kreativitása sokszor csodát művelt, s sorban jelentek meg a gyönyörű dallamos balladák és a gyorsabb, ritmikus dalok.

Ahogy kibontakozott a klasszikus korszak, alstílusok kezdtek kialakulni az egyes tinédzser közönségeknek megfelelően. Adott volt egy széles, fiatal tinédzserekből álló rajongói tábor, mellette megjelent és idősebb és keményebb tinédzserek csoportja, a fehér tinédzserek is elkezdtek a fekete zene iránt érdeklődni. A célcsoportok eltérő jellegzetességei alapján teszünk különbséget az alstílusok között, ennek megfelelően elneveztük ezeket „iskolásfiú doo-wop”, „gang doo-wop”, „pop doo-wop”és a fehér hangzást „italo doo-wop”-nak